Tijdens de hoveniersavonden op 4 en 5 oktober heb ik 3 onderwerpen besproken.
Personeel, Resultaatverbetering en Organisatiestructuur.Wil jij ook resultaatverbetering? 7 tips om te starten . Personal & Business Improvement. Greenlink

Ik wil het nu hebben over resultaatverbetering. Want dat was naast organisatiestructuur waar de meeste belangstelling voor was.
Meer dan de helft van de hoveniers op de hoveniersavonden wil resultaat verbetering. En daaraan gekoppeld willen de meeste ook omzet verbetering.

De eerste vraag die je jezelf kunt stellen is dan:
Waar zie ik de mogelijkheid tot resultaatverbetering in mijn organisatie?

Dat klinkt erg voor de hand liggend, maar blijkt niet zo makkelijk voor velen. Want als je niet weet waar je moet beginnen doe je niets en gebeurt er niets. Andere redenen zijn:

1. Ik kan zelf alles het beste.

Het is moeilijk zaken uit handen te geven want je weet zelf wat het beste is voor je organisatie. Deze gedachte houdt je klein. Als je jouw organisatie zou verdelen in acquisitie, marketing, onderhoud, planning, inkoop, aanleg, communicatie met de klant, werkvoorbereiding, boekhouding, etc. Weet je zeker dat je alles het beste zelf kunt doen? Bekijk waar je hulp kunt gebruiken.

2. Al eerder geprobeerd en is niet gelukt

Als je hier over nadenkt, is dit het meest slappe excuus. Toen je begon met lopen als kind zijnde heeft het ook even geduurd. Met vallen en opstaan ben je gaan lopen. Als je denkt dat alles in één keer goed moet kunnen gaan, zou het erg makkelijk zijn om jou werk te doen. Voor iedereen dus!
Meestal moet je blijven aanpassen om verder te komen. Of zoals Edison zei toen hij na 1.000 keer proberen de gloeilamp uitvond: “Ik heb niet 1.000 keer gefaald. Ik heb 1.000 manieren gevonden hoe het niet moet.” Leer van fouten en oplossingen die niet hebben gewerkt.

3. Ik laat het groeien mij gewoon overkomen.

Edison. Personal & Business Improvement. Greenlink

Dit is gevaarlijker dan je zou denken. Groeien zonder doel houdt in dat je achter de feiten aanloopt. Dat houdt in dat je het op een gegeven moment niet meer aankan en er veel stress en tijdtekort van ondervindt. Je klanten zullen het merken door slechtere kwaliteit en niet nakomen van afspraken. Ongecontroleerd groeien, houdt in crisis management en is gewoon niet leuk. Stel dus doelen.

4. Het wiel opnieuw uitvinden.

Je hoeft het niet allemaal zelf te doen. Dat kost veel tijd en energie. Daarbij heb je vaak zelf niet alle kennis in huis als het gat om organisatieverbetering waardoor je vaak beperkend denkt. Je hebt tenslotte specialisten die je op het juiste spoor kunnen zetten. Je hoeft overigens niet alles uit te besteden. Leren van een expert zet je al op de rit om de rest zelf te doen. Een “scan” of test uit laten voeren geeft ook al veel informatie voor een betrekkelijk lage prijs.

5. Angst voor groei

Niet weten waar het toe gaat leiden en daarom groei uit de weg gaan.
Als ondernemer heb je altijd met risico’s te maken. Het zal ook nooit hetzelfde blijven qua markt, technieken, wetgeving, etc. Kijk maar naar de afgelopen jaren tijdens de crisis.

Je wordt vaak van buitenaf gedwongen dingen aan te passen. Belangrijk is vooraf te bepalen wat je zelf wil. Denk bijvoorbeeld aan meer tijd En waar zou je dat dan aan willen besteden (gezin, werk, hobby, etc.). Of aan meer overzicht omdat overzicht rust geeft en stress verlagend werkt. Of meer omzet en dan met name meer winst. Bedenk ook waar je dat aan wil besteden (zakelijk of privé en waaraan precies. Het zorgt automatisch ook voor een persoonlijk doel voor de groei.

6. Te druk

Een vreselijke dooddoener die ik maar al te goed begrijp. Als je het al druk hebt, is extra werk niet aantrekkelijk en er zitten maar 24 uur in een dag. Het is een vicieuze cirkel die je alleen zelf kunt onderbreken. Door hulp van buiten in te schakelen kost het je wel minder tijd.

7. Doen

Zoals in één van de punten hiervoor al omschreven is het mogelijk een scan uit te voeren. Samen met een gesprek laat dat je zien waar je resultaatverbetering kunt halen en met welke onderdelen je het beste kunt beginnen en welke de meeste impact geven.
Of je de rest zelf wilt doen of met hulp kun je daarna bepalen.
Ook is het mogelijk op een van de avonden te komen waar dit onderwerp, maar ook de onderwerpen ‘personeel’ en ‘organisatiestructuur’ worden behandeld. Kijk in de agenda op de website wanneer welk onderwerp wordt behandeld en schrijf je in.

Wat je ook doet, heel veel succes, extra tijd, omzet en overzicht gewenst!

Erwin Siereveld
Personal & Business Improvement (klik hier voor meer artikelen)

Deze avond gaat volledig over resultaatverbetering van jouw organisatie. Want:

+ Denk je dat het huidige resultaat van je hoveniersbedrijf beter kan?

+ Wil je groei in je organisatie?

+ Je komt te weten waar jij kan beginnen?

Meld je dan nu aan voor deze avond.

Resultaatverbetering voor je organisatie

7 november

Meld je aan

Organisatiestructuur in jouw organisatie

28 november

Meld je aan

Deze avond gaat volledig over de organistatiestructuur van jouw organisatie.

Want:

+ Ben je bewust bezig met effectiviteit, afspraken en afstemming in je organisatie?

+ Denk je dat mensen in je bedrijf de structuur kennen? Wie doet wat?

+ Denk je dat je organisatie efficiënter kan werken?

Meld je dan nu aan voor deze avond.

Vanuit Personal & Business Improvement gaan we met jou aan de slag over jouw organisatie en hoe je

+ meer tijdbesparing

+ meer duidelijkheid naar je mensen

+ meer overzicht

in je organisatie kunt krijgen.

Zorg dat je aan je bedrijf werkt en dat je tijd niet (teveel) wordt opgeslokt in je bedrijf!