Doenwehetwelgoedmetwortelgoed.greenlinkHet is inmiddels oktober, de temperatuur gaat omlaag en de blaadjes beginnen te vallen. Kortom de herfst is begonnen. In onze branche betekent dit ook dat het nieuwe aanplantseizoen voor de deur staat waarin we weer volop zullen gaan werken met planten aan de blote wortel of met kluit. Vanzelfsprekend zullen er dus ook weer volop offertes de deur uit gaan waarin deze producten zijn verwerkt. Maar….. doen we het wel goed met wortelgoed?

Aan de slag…
In het aanlooptraject naar realisatie van een tuin bespreken we met de klant de wensen en mogelijkheden van de tuin alsmede de beplanting. Hierin wordt ook vermeld dat het voordeliger is om met wortel en/of kluiten te werken ten opzichte van containergeteelde planten. De offerte wordt uiteindelijk uitgebracht zoals besproken met de klant en het wachten op een opdracht kan beginnen.

Een bepaald percentage van de uitgebrachte offertes zal binnen afzienbare tijd doorgang vinden. Een aantal zullen er toch van afzien, maar bij een aantal mensen blijft deze offerte op de plank liggen. Maanden later wordt er toch nog gereageerd op deze offerte waar iedereen uiteraard blij mee is. Er wordt begonnen met de voorbereidingen en de 1e klinkers liggen al in de tuin als we toe zijn aan het bestellen van de beplanting. Dit is het moment waarop geconstateerd wordt dat er planten aan de blote wortel en/of met (draad)kluit zijn berekend. Het is echter inmiddels eind mei en dit is niet meer leverbaar. Het is wel leverbaar in container maar dit is vele malen duurder.

Zwart op wit…..
Hoe lossen we dit op, wie kan er verantwoordelijk worden gehouden? Kortom wie draait er op voor de extra kosten? Dit alles is gebonden aan de afspraken die gemaakt zijn tijdens het offertetraject. Is er in de gesprekken duidelijk gecommuniceerd over de beperkte tijd waarmee er met deze producten gewerkt kan worden? Is er in de offerte tekst opgenomen waarin wordt beschreven dat planten met blote wortel dan wel met kluit enkel en alleen in een bepaald seizoen kunnen worden geleverd/geplant? Is er dan ook beschreven dat indien de tuin in een ander jaargetijde aangelegd zal gaan worden er opnieuw een prijs uitgebracht dient te worden betreffende de beplanting?

Tot slot…
In de praktijk merken wij dat de hovenier in vele gevallen opdraait voor de extra kosten. Doordat er niet of nauwelijks gecommuniceerd wordt naar de klant over dit onderwerp dan wel in de gesprekken als in de uiteindelijke offerte. Zorg ervoor dat je hier duidelijkheid over geeft en iedereen weet waar hij/zij aan toe is. Het bespaart je immers stress, kopzorgen en bovenal Geld!

Chris Boerakker
Verkoper Greenlink BV

 


 

Lees hier de nieuwste nieuwsbrief van Margareth van der Horst van Plant Care Education

nieuwsbrief.greenlink

Nieuwsbrief september 2017:
Bestrijding Buxusmot en Taxuskever