Met grote regelmaat verschijnen er nieuwe soorten of cultivars op de markt. De eerste vragen die bij mij opkomen als inkoper zijn: is het een verbetering, is het een aanvulling of  is het iets ouds in een nieuw jasje. Dus kortom wat hebben jullie als onze klanten eraan?

VerkoopconceptenIets nieuws onder de zon. Greenlink

De laatste jaren zie je vooral vanuit de productiekant veel verkoop concepten ontstaan, met name ontwikkeld voor de tuincentra en bouwmarkten. Uniforme uitstraling, grote etiketten, gepimpte potten en al met al zo af en toe meer plastic dan plant. In ons geval voldoet eenzelfde plant zonder al deze poespas ook. Sterker nog, in sommige gevallen is de kwaliteit van de plant ondergeschikt aan het verkoopconcept. Bovendien hangt er aan zo’n marketingconcept een prijskaartje en dat wordt linksom of rechtsom toch doorberekend.

Is vernieuwing ook verbetering?

Of iets nieuws een verbetering is, is lastig te bepalen. Een aantal introducties komt duidelijk op de markt als beter door bijvoorbeeld minder gevoelig voor ziekten en plagen. Maar bij veel introducties is dat nog maar de vraag en zal de plant zich in de komende jaren moeten bewijzen. Een mooi ijkpunt is het Plantarium in Boskoop, een jaarlijkse internationale vakbeurs. Als je de vakbladen van 5 of 10 jaar geleden erbij pakt en de lijst van nieuwigheden doorspit valt het altijd weer op dat er na zoveel jaren maar verdacht weinig planten nog steeds worden toegepast of regelmatig in de handel omgaan.

Nieuwsgierig

Dit is in het kort wat ik waarneem vanuit de kant van het aanbod. Maar waar ik ook zo nieuwsgierig naar ben is de input van jullie als hovenier dus als onze klant. Zo af en toe vang ik wel eens iets op of attendeert iemand mij op een heester, boom of vaste plant die ze missen bij ons in het aanbod. Dat wil ik graag horen. Ook hoor ik graag over planten waar mensen heel enthousiast over zijn omdat ze het gewoon heel goed doen in een tuin en hoe verrast de consument is. Afgelopen zomer was dat bijvoorbeeld het geval bij Salvia ‘Amistad’, die daarna dan ook opgenomen is in het aanbod. Dus ik zou zo zeggen: kom maar op met jullie aanbevelingen en ervaringen. Het liefst natuurlijk in positieve zin maar negatief kan natuurlijk ook want daar kom ik in mijn volgende blog op terug.

Mvgr, Gert-jan Cok
Inkoop Greenlink BV