Een goed begin is het halve werk. Zo luidt het eeuwenoude spreekwoord. Maar… half werk is geen goed begin. Toch is het mij opgevallen dat er (te) vaak begonnen wordt met half werk……

half werk is geen goed begin.greenlinkVoorbereiding en bestellen
Zodra er bekend is wanneer de aanleg van bepaalde tuin of project van start kan gaan komt ook de planning van de benodigde materialen op gang. Er wordt gezorgd voor voldoende aarde en zand. Er wordt berekend hoeveel hout er nodig is en wat het aantal meters aan bestrating is. Uiteraard wordt er rekening gehouden met zaag- en knipafval, hiervoor wordt het nodige extra’s besteld wat in de praktijk uitkomt op zo’n 10%. Eenmaal in de tuin aan het werk is het namelijk fijn als je niet misgrijpt en de klus zonder oponthoud af kan maken. Dit is voor iedereen een logische redenering en ook het “teveel” bestelde materiaal is al in de offerte meegenomen.

 

Meten is weten
Niet zo logisch blijkt dit te zijn bij het aanleggen van een mooi gazon. Zodra de tuin nagenoeg helemaal is aangelegd wordt het benodigde aantal m2 aan graszoden ingemeten. Dit aantal wordt in het merendeel van de gevallen ook exact zo besteld. Nadat het gras geleverd is gaat men ijverig aan het werk deze zo spoedig mogelijk te verwerken en wat blijkt?

Tekort besteld
In de praktijk blijkt dat er in vele gevallen tekort wordt besteld. Wij krijgen dagelijks telefoontjes van klanten of er nog gras over is. Het gaat dan in alle gevallen over graszoden die benodigd zijn om de klus af te kunnen maken. Het aantal wat tekort besteld is moet opnieuw besteld worden en in de meest gunstige gevallen is dit de volgende dag binnen. Echter in de meeste gevallen duurt het 2 dagen of langer.

Opleveren
Het gras is er pas over 2 dagen??!!! Ik moet vandaag de tuin opleveren. Morgen begin ik aan een nieuw project en heb geen tijd om voor die paar m2 weer terug te gaan. Het is erg vervelend als je voor een aantal m2 graszoden terug moet naar de klant en daardoor de tuin nog niet kan opleveren. Ook de klant zal dit als vervelend ervaren, deze ging er immers vanuit dat de tuin helemaal klaar zou zijn.

Bestel wat extra
De oplossing ligt in dit geval vrij voor de hand. Bestel ook voor het gras zo’n 5% tot 10% extra. We praten immers bij graszoden over relatief lage bedragen. De kosten voor het terug op locatie komen en het niet tijdig kunnen opleveren zijn vele malen hoger. Bijkomend voordeel is dat de afspraak met de klant nagekomen kan worden en het gras bij de buren ditmaal eens niet groener is!

Chris Boerakker
Inkoper Greenlink

 

 


 

Lees hier de nieuwste nieuwsbrief van Margareth van der Horst van Plant Care Education

nieuwsbrief.greenlink

Nieuwsbrief september 2017:
Bestrijding Buxusmot en Taxuskever