Sinterklaas is weer aangekomen in Nederland met z’n pieten en de feestmaand december is inmiddels gestart.
Deze feestmaand wordt gevierd in gezellige kring (rekening houdend met de huidige COVID-19 maatregelen) en gaat veelal gepaard met het geven van mooie, waardevolle cadeaus al dan niet met een ludiek, warm of liefdevol gedicht.

Zakelijk doen wij niet anders en geven wij onze relaties (werknemers, klanten) in deze periode eveneens geschenken om hen te bedanken voor een succesvol, loyaal jaar.
Het principe “wederkerigheid” komt hier om de hoek kijken want hiermee verwacht u dat uw relatie ook minimaal in 2021 (en hopelijk langer) loyaal aan u blijft en zaken met u en uw organisatie blijft doen.

Maar ik daag u ook uit om niet alleen in de decembermaand de kracht van de wederkerigheid toe te passen. Immers ben ik groot fan van “De Wet van Snuf”; Wat je geeft, krijg je terug…… Deze ludieke spreuk is afkomstig uit een managementboek, welke is geschreven door Jos Burgers. Dit boek geeft een prikkelend inkijkje waarom elke goede (werk)relatie begint met geven.

gunnen begint met geven  .greenlink

Ook van januari tot en met november kunt u uw (werk)relaties het nodige “geven”. Denk aan aandacht, complimenten, vriendelijkheid, genegenheid en waardering. En wees hierbij oprecht!

En weet u, bovenstaande middelen kosten niets en het kan zoveel opleveren.
Wat te denken dat u een positief onderwerp van gesprek bent op een verjaardagsfeestje, bruiloft of op een zaterdagochtend langs de sportvelden.

Uw relaties zijn zo blij en verheugd met u dat zij u een nieuwe klant (werkrelatie) gunnen.

Maar het kan ook zo zijn dat een klant na een aantal jaren toch vertrekt naar een concullega. Wat doet u dan?
Gaat u dan “alles op alles” doen om deze te behouden en past u uw (prijs)voorwaarden aan?
Hoe geloofwaardig ben je dan en wat doet dat met uw huidige (werk)relatie.

U kunt hem ook bedanken voor de plezierige en fijne (werk)relatie in de afgelopen jaren en hem véél succes wensen bij de concullega. U zult merken dat de klant positief verrast wordt met zo’n reactie. U geeft hem dankbaarheid voor de samenwerking .
Hierdoor blijft u positief in beeld bij hem en laat u zien dat de deur altijd open voor hem blijft. Reken maar dat de klant dan positief aan u blijft denken.

Of u brengt een offerte uit en de klant kiest er uiteindelijk toch voor om met de concullega in zee te gaan? Wat is dan uw reactie?
Wanneer u hem oprecht feliciteert levert dit véél meer op dan dat u de klant veroordeelt voor zijn gemaakte keuze. Dan weet u zeker dat u in de toekomst bij een nieuwe investering géén kans meer krijgt voor het opstellen van een offerte. Dus ook wanneer u een offertetraject verliest kunt u “geven”. Wees hiervan bewust want gunnen begint met geven.

Ik wens u een fijne feestmaand en veel “geefplezier” en daag u uit om vanaf 2021 gedurende 12 maanden per jaar de kracht van wederkerigheid toe te passen want nogmaals ‘Gunnen begint met geven’.

Martijn van der Maat