Oh, wat gaat het jullie toch goed allemaal! Tenminste als we jullie horen tijdens een praatje bij de koffiemachine, in de wandelgangen of waar dan ook. Blije gezichten…. het kan niet op! En als ik jullie een vraag stel ’stel ik heb een tuin aan te leggen van 2 weken werk, wanneer schikt het je?’ Ja, dan krijg ik een antwoord waar ik als mogelijke klant nou niet echt vrolijk van word. En jullie maar blij kijken! Ergens voorjaar 2022 of later. Nee joh! Ja Joh! Lange wachttijden dus. Haal die grijns eens van je gezicht. Het is gewoon niet leuk!

Als ik wil kan ik achter aansluiten in de rij en op mijn beurt wachten. En zo zal het ook bij je collega zijn. Aansluiten in een lange rij van wachtenden. Best gezellig! Ten minste…. of het echt gezellig en dus leuk is en of jouw klant in spe in jouw rijtje blijft, hangt voor een groot deel dan ook af wat voor type hovenier jij bent.

Gebruik contactspray! .greenlink

Ben jij van het kaliber die de naam van de klant noteert, hem een tijdsindicatie geeft, gevolgd door ‘U hoort nog van ons’, of pak je het slimmer aan en geef je de klant al wachtende in de rij ook al de nodige aandacht? Ja ja, er zitten veel varianten tussen, het is niet zo zwart wit, ik weet het!

Maak in deze ‘ik wil graag wachten want ik wil een mooie tuin fase’ echter ook al gebruik van contactspray. Zo maak je van de wachttijd van je klant, zijn voorpret dus, ook al een nuttig en aangenaam feestje. Het aanleggen van een tuin is ten slotte een leuke investering en moet vanaf begin af aan leuk zijn. Hang figuurlijk alvast de slingers op en gebruik je contactspray.

Waarom al die aandacht? Nou, jij hebt je klant ook nodig! Nu, morgen, straks en later en als het even kan ook de vrienden, kennissen en buren van je klant. Wees geen hork en denk ook aan later. Later komt sneller dan je denkt. Ja heel cliché, maar het is wel waar.

Investeer in je klant ook als het je goed gaat. Dat hoeft niet altijd veel te kosten. Bedwelm hem of haar dan namelijk ook al met aandacht, iets wat fijn gevonden wordt.

Geef in dit voorstadium bijvoorbeeld huiswerk om het wachten wat te verzachten en laat ze alvast meedenken over hun toekomstige tuin. Laat je klant bijvoorbeeld een moodboard maken, mocht je geen architect in de arm nemen. Heel trendy,  je verkrijgt visueel en overzichtelijk veel info over hun wensen.

Een eventueel bezoek samen aan Greenlink kan ook tot de mogelijkheden behoren. Zorg dat je het contact warm houdt. Het feit dat je nu al voorwerk verricht, scheelt zoveel tijd  later in het proces.

Zie het als een win-win situatie. Dat is het eerst gewonnen en kost je niets meer… toch? Dat je ongemerkt ook al goed bezig bent voor als de tijden weer eens minder worden, denk aan die buren etcetera, werkt straks alleen maar in je voordeel. Goed bezig dus!

Fred de Koning