Appels en peren communiceren !Appels en peren communiceren ! Greenlink

Het zal je verdorie maar gebeuren en neem van mij aan dat het vaker gebeurt dan je zou denken! Je gaat op afspraak bij een particulier om een nog nieuw aan te leggen tuin te bespreken. Je meet de tuin in, bespreekt de wensen en vervolgens ga je weer naar huis met een opdracht om een tekening en verdere uitwerking van de tuin op papier tevoorschijn te toveren. Dat je dan niet de enige bent die daar noeste uurtjes tijd insteekt is dan nog niet zo erg. Je bent er immers zeker van dat jouw ontwerp de mooiste is, cq jij een mooiste ontwerp, scherpste prijs hebt om weer een werk binnen te slepen. Heb je hem niet; Part of the job zullen we maar zeggen… eerlijke concurrentie !

Afijn jij met je al je paperassen terug weer op gesprek; blijkt de insteek toon van de particulier na eerst jouw verhaal aangehoord te hebben toch niet zo aardig als dat jij al de hele tijd dacht.

Want wat is er gebeurd: ook de particulier zit niet stil. Wat moet ie anders ‘s avonds met zulke waardeloze televisie. Googlen is toch veel leuker! Je ziet nog eens wat en bovendien kan je er geld mee verdienen, zo blijkt ! Blijkt…? Want wat wil het geval. Die gewenste tegel is bij de digitale tegelboer toch wel veel goedkoper dan bij alle 5 de hoveniers die zij hebben langs laten komen voor een offerte met hun wensen. Dat datzelfde ook geldt voor het tuinhuisje , de vijverpomp en de jacuzzi mag je hierbij dan ook aannemen. Internet wint het telkens enne… het scheelt bakken met geld voor hetzelfde! Garantie en leveringskosten daargelaten, maar ach dat zal het verschil alleen maar groter maken…. denkt tie !

Dan de beplanting ! Ook hier denkt hij goedkoper uit te zijn. Een dakplataan kost namelijk bij je vaste leverancier al gauw een bedrag van ‘x’. Bij de digiplantenboer echter ‘x’ min een heleboel. Kijk maar naar het plaatje in zijn webshop. Een werkelijk mooi volwassen plant. Er kan zo een volledig gedekte italiaanse Bertoli-tafel onder. Da’s nou echt waar voor je geld…. denk tie… .

Tja…wat doe je dan als hovenier na zo’n lading van negatieve shit ? Druip je af en is de race weer verloren tegen de digi-boeren of ….. ben je duidelijk in je communicatie zowel mondeling als schriftelijk en overtuig je jouw potentiele klant met het inmiddels routine verhaal wat je al vaker afsteekt. Want…..

Heeft de digitegel echt de maten die er staan en zijn ze uniform, dus geen 2e keuspartij waarbij je niet gepast kan afnemen, iets wat jij wel kan ?! Is het hout wel van gelijke omvang in lengte, dikte en breedte en duurzaamheid dan wat jij aanbiedt ? Is de dakplataan (en de andere beplanting) wel van die kwaliteit, grootte als hetgeen jij aanbiedt ? Kortom….

Worden er weer geen appels met peren vergeleken ?

Wil je in zee met dit type particulier, …. let op… het worden er met toenemende interneturen alleen maar meer…. Wees duidelijk in je communicatie. Zowel mondeling als schriftelijk. Dan weet je dat er appels met appels vergeleken moeten worden. Vraag er eventueel in het eerste gesprek naar. Zie je al snel wat voor vlees je in de kuip hebt.

Eet smakelijk !
Fred de Koning