We proberen allemaal ons best te doen en ons werk zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen.Management Greenlink Personal & Business Improvement
Natuurlijk zijn we allemaal mensen en maken we fouten. Zo ook managers, leiders en ondernemers.
Zelfs dat zijn mensen en ja, ook die maken fouten

Om de boel eens om te draaien heb ik hieronder 5 verbeterpunten verzameld. Om terug te komen op de titel, je valt wat mij betreft in de categorie slechte manager als ze allemaal 100% voor jou gelden.

 

1. Niet luisteren.

Ik heb het bij workshops en trainingen regelmatig over luisteren. En dan bedoel ik echt luisteren en niet het wachten tot je weer wat kan zeggen.

Mensen die niet luisteren en uitgaan van wat ze zelf denken en vanuit een oordeel over de ander. Bij dat laatste luister je vaak alleen naar de bevestiging voor je oordeel en je zorgt ervoor dat je niets nieuws te weten komt.
Als je goed luistert kom je veel meer te weten. Zowel over de persoon die het vertelt, als over andere zaken. Luisteren doe je niet alleen met je verstand maar ook met je gevoel.

 

2. Zorgen dat mensen blijven doen wat ze doen.

Leiderschap gaat niet over macht, maar over mensen. Als je mensen in je omgeving de ruimte biedt om te groeien wordt je als leider juist als “krachtig” ervaren.
Je ziet helaas regelmatig managers die de situatie graag houden zoals die is. In het bijzonder mensen die hun werk goed doen, vooral in die positie houden. Stel je voor dat je een ander persoon op die plek zou moeten plaatsen.
Nou hoeft het helemaal niet zo te zijn dat die bewuste persoon de ambitie heeft te groeien of iets anders (erbij) te willen. Maar als je het niet vraagt en mensen niet de mogelijkheid en vooral de ruimte biedt om te groeien/onderzoeken is de kans groot dat ze op hun eigen houtje gaan zoeken. Buiten de deur…..

 

3. “We zijn hier om te werken. Niet om plezier te hebben.”

Van hard werken daar is nog niemand dood gegaan. mits je de fun-factor niet vergeet. Wacht niet op het jaarlijkse personeelsfeest maar plan die borrel gewoon met elkaar. Vier dat de achterstand weg is, dat de zon schijnt, dat het vrijdag is. Niets houdt jou tegen om met je team iets te vieren. Jij moet de slingers ophangen!

 

4. Wat ik zeg en doe geldt voor jullie. Niet voor mij.

Kreten als ‘practice what you preach’ en ‘walk your talk’ komen bij mij naar boven.
Hoe kun je verwachten dat mensen je volgen als je zelf niet het goede voorbeeld geeft. Als leidinggevende ben je rolmodel en in veel gevallen zelfs mentor.
Dat het niet altijd makkelijk is doet niets af aan de noodzaak om het goede voorbeeld te geven. Daarbij is de rol als mentor in mijn beleving een van de meest dankbare rollen die een leider heeft.

 

5. Communiceren zonder na te denken.

Bijvoorbeeld door het gebruik van deze vier zinnen.Communicatie Greenlink Personal & Business Improvement

 

  • “Ik ben de baas”.

Het feit dat je het moet zeggen geeft aan dat je het niet uitdraagt.
Ik ben geen fan van Margret Thatcher, maar ze had een mooie zin: “Power is like being a lady. If you have to tell people you are, you aren’t.”
Het geeft een houding weer die zegt: Geen vragen, geen opmerkingen, we doen het op mijn manier!
Succesvolle leiders worden gevolgd en bewonderd. Terwijl dictators worden gevreesd en veracht.
Natuurlijk ben jij de baas. Zorg dat anderen groeien in hun rol en je wordt zo ook ervaren door mensen. Maak gebruik van de vragen “Wat heb je nodig om succesvol te zijn in je functie?” of “Hoe kan ik je helpen om je rol beter te vervullen”.

 

  • “Dat is niet mijn fout”

Succesvolle leiders nemen verantwoordelijkheid voor hun acties. Ze wijzen niet direct naar anderen, verzinnen excuses, of geven anderen de schuld.
Niemand vindt het fijn om schuld te krijgen of te voelen. Maar een succesvolle leider neemt de schuld op zich, neemt verantwoordelijkheid en werkt met elkaar aan een oplossing.
In plaats van de vorige manager of directeur de schuld te geven zegt hij “Laten we het hebben over wat gaan we doen om te zorgen dat het wel een succes wordt?”
– Zoek niet naar fouten. Zoek naar oplossingen –

 

  • “Ik doe het zelf wel”

Leiderschap is geen solo act. Het werkt misschien thuis bij het klussen, maar voor echt leiderschap werkt het niet. Hoe “hoger” je in de organisatie komt, hoe minder je daadwerkelijk uitvoerend bezig bent. Je doet dan meer via anderen.
Het doel is dan de juiste mensen op de juiste plaats zetten en hen faciliteren succesvol te zijn in hun rol.
Een quote die veel wordt gebruikt is: “Als je wilt dat het goed wordt gedaan, moet je het zelf doen”.
Volgens mij ga je het dan heel druk krijgen………

 

  • “Ik weet het. Ik heb overal aan gedacht”

Het ontwijken of teniet doen van de input van anderen (niet luisteren bijvoorbeeld). Jezelf erg belangrijk vinden en denken dat je alles weet.
Zelfs al is dat laatste zo, zul je als succesvol leider input van mensen in je team verwelkomen en waarderen. Alleen als je open staat voor input van anderen, geef je die mensen waardering, een goed gevoel en maak je ze slim. Dat draagt dan weer bij aan de verbetering van je team.
Toepasselijke quote: “Het gaat om wat je leert als je alles al weet” – John Wooden.

 

Ik hoop dat je niet teveel van je eigen gedrag herkent. Wees vooral alert op deze punten. Het helpt je meer te bereiken met je team. Maar net als iedereen maak ik ook fouten en herken ik best wel eens wat van deze punten. Het gaat erom wat je er aan doet.
Als jij een punt herkent, laat het ons hieronder weten.

We vinden het fijn als je dit artikel deelt op social media. Gebruik daarvoor de knoppen hier direct onder.

Erwin Siereveld
Personal & Business Improvement

 


 

Lees hier de nieuwste nieuwsbrief van Margareth van der Horst van Plant Care Education

nieuwsbrief.greenlink

Nieuwsbrief september 2017:
Bestrijding Buxusmot en Taxuskever